Avatara 2014

27. maj, 2014

Marinan är en av mycket få i Mitteland Kanal men har allt som behövs, egen mycket välbesökt ölstuga och servering, affär och brödbutik på hundpromenadavstånd och staden på cykelavstånd.

Här ska Avatara lyftas upp på land för att ligga över sommaren. Nu åker vi hem och njuter av sommaren hemma och kommer tillbaks hit till hösten för en ny etapp mot Holland/Frankrike. Låter väl ganska idealiskt eller hur!

På återseende till nästa Etapp!

27. maj, 2014

Nu kom vi till allt större byar och städer med hamnar och fabriksområden med sjudande aktivitet både på land och i kanalen. Pråmarna år många och tungt lastade och nöjesbåtarna är få. Vi möter ett fåtal segelbåtar med masterna på taket som vi, mest holländare, och lite fler motorbåtar av olika lyxklass. Vi passerar genomBraunschweig och Hannover och så till sist utanför Minden där vi faktiskt kom in i en liten marina utan att fastna med kölen i ingången. Inga hamnar är annars djupare än 1,50 och kölen är 1,65…och vi (Sverker) har testat.

Det visade sig vara en lyckträff. Här fanns plats att lägga Avatara över sommaren till ett rimligt pris så nu återstår att hitta ett sätt att ta sig hem.

25. maj, 2014

Fortsatte en bit i Elbe innan vi vek av in i Mittelandkanal. Vid första slussen tog det stopp. Vi väntade och väntade i fem timmar med nya besked att snart fungerar den igen. Det var bara att ta med en god portion tålamod och tacksamhet att de inte chansade. Slussen består nämligen av ett badkar som är 100 x 12 m och 5 m djupt. I karet kör man in minst en pråm på 80 m och finns det plats kvar kan några nöjesbåtar få åka med. Med ett otroligt maskineri av hundratals enorma vajrar och skruvar så lyfte hela karet 38 m upp i luften och där släpptes vi ut på kanalen igen. Man kan bara tänka sig att hissen skulle fastna på vägen upp eller trilla ned!!

Ut kom vi i alla fall till sist och fortsatte till en ny godkänd kajplats i Bad Bevensen. Där firade vi det nyaste nyfödda barnbarnet - en liten kille. Nu blir det alltmer bråttom att hitta en sommarplats för Avatara!

 

25. maj, 2014

Kort etapp (28 km) och bara två slussar  i enformig kanal utan annat än träd eller mötande pråmar att se. Lubecker kanal är modern, rak och går högt ovanför omgivande landskap och är oftast kantad av träd och buskar som skymmer utsikten. Byar och städer ligger oftast en bit från kanalen och fabriker och omlastningsplatser vid kanten gör inte utsikten vackrare. Pråmarna som passerar med allt från sand, skrot, olja, säd eller allt möjligt annat kan bestå av upp till tre pråmar som puffas av en liten arbetsbåt och med tanke på att en 100 m lång pråm motsvarar upp till 140 långtradare på vägarna tycker man att det är ett suveränt sätt att sköta transporterna.

I slussarna samsas man med allt från stora pråmar till små kanoter. Lyxade till det med en marina i Lauenburg (el toa och dusch och fik är nu lyx).

25. maj, 2014

Fram till Lubeck mötte vi alla båtar som skulle passa på att ta sig ut på havet i det fina segelvädret. Det såg ut som en riktig segelregatta. Sen blev det kanal på riktigt med broar som vi nu kunde passera under med lite marginal. Färden fortsatte och vi passerade i rask takt 6 slussar. Första kändes lite nervöst men sen kändes det invant igen (efter de ca 300 slussarna på förra resan). I kanalen finns inte många tillåtna platser att lägga till över natten eftersom alla möjliga kajer är reserverade för pråmtrafiken. Att strunta i förbuden och lägga sig vid en tom kaj kan bli mycket dyrt så där chansar man inte. Till sist hittade vi sent på kvällen en kaj mitt i skogen. Vilket otroligt fågelliv både i skymningen och gryningen. Det lät nästan som i regnskogen i Makareofloden. Synd att man inte kan skilja på de olika lätena.